No Tuktuk - No Massage - No Money - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Tanja en Frances - WaarBenJij.nu No Tuktuk - No Massage - No Money - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Tanja en Frances - WaarBenJij.nu

No Tuktuk - No Massage - No Money

Door: Wij

Blijf op de hoogte en volg Tanja en Frances

13 Juli 2015 | Cambodja, Khett Siem Reab

Aangezien ons internet niet al te best was kunnen wij pas nu het verslag plaatsen.

Phmon Penh
We moesten vroeg ons bed uit om naar Phnom Penh, Cambodja te gaan. Na een lange busreis en lang wachten bij de grensovergang kwamen we aan in de hoofdstad van Cambodja. De bus kwam aanrijden op het busstation en we zagen de 'haaien' al staan zoals Tan ze noemt. We stapte uit en werden aangevallen door tuktukdrivers. We liepen zo snel mogelijk weg bij de haaien en namen na onderhandelen een aardige haai die ons naar het hotel wilde brengen, en later naar de Killing Fields. Na een flinke stortbui (regenseizoen) kwamen we aan bij de Killing Fields. We merkten onderweg dat Cambodja erg vies en heel arm is. Ook zijn er veel mensen zonder ledematen door landmijnen. We namen de audio tour en wonderbaarlijk genoeg was deze ook in het Nederlands. Na een indrukwekkende tour gingen we weer met onze haai terug naar de stad. Nog even zwemmen op het dak van onze hotel waarna we gingen eten en naar bed.

De reis van Phnom Penh naar Sihanoukville was anders dan we ons hadden voorgesteld. Ten eerste zaten we in een bus met weinig airco, wat voor Fran helemaal goed is en ten tweede zijn we beroofd. Ja beroofd door (waarschijnlijk) een oud vrouwtje. We hebben geslapen in de bus en toen we na de reis in de tuktuk zaten met een ander stel kwamen we erachter dat Fran der portomonee leeg geroofd is op de pasjes en 20000 riel na(€5). De enige optie de we konden bedenken is de vrouw die voor ons lag op het bankje en met haar arm in Fran der tas had gezeten. Gelukkig heeft ze de paspoorten in hetzelfde vakje laten zitten. Voortaan toch maar een moneybelt gebruiken. In sihanoukville gingen we maar gelijk op het strand liggen om het te vergeten. En we denken maar zo; ze had het vast harder nodig dan wij!
In Sihanoukville hebben we lekker uitgerust op strand, lekker zonnen zwemmen en een boekje lezen. Toen we een bal zagen konden we het niet laten om even te voetballen. Fran brak nog bijna der kleine teentje toen ze tegen de strandstoel aanschopte ipv de bal. De jongeman van het hotel vond Tan wel interessant en was de hele tijd aan het glimlachen en aan het loeren. Hij wilde Tan erg graag op fb toevoegen, helaas kon hij niet goed spellen;)

Na lekker uitgewaaid te zijn hebben we de nachtbus naar Siem Reap gepakt. Een nachtbus waar je lekker in kon liggen in een soort 2pers bed met gordijntjes ervoor. Zoals we de hele reis al hebben zaten er al mensen op onze plek... Na lastig communiceren gingen ze naar hun eigen plek. De bus was wederom gebouwd op aziatische formaat dus dat was vouwen! Fran had het natuurlijk weer stikheet en was blij toen we er waren. Eenmaal daar was de tuktuk van ons hotel er niet dus gingen we maar veilig met iemand van busbedrijf. De tuktuk chauffeur vroeg of hij alsjeblieft ons mog rondrijden omdat hij de baan nodig had. Dus maakte we de deal 35 dollar voor 3 dagen.

We kwamen natuurlijk naar Siem Reap voor het symbool dat ook in de nationale vlag staat, Angkor Wat! We begonnen met de kleine tour waarbij meest indrukwekkend Angkor Wat, Tomb Raider en Bayon waren. Op deze dag hebben we maar liefst 25 km gelopen bij 40 graden met 6 liter water! Bij Tomb Raider kwamen we onze portugese vrienden opeens weer tegen! Na de standaard discussie over 2 vs 3 zoenen was het picture time! We kregen een polaroid van ze en we maakte nog wat fun foto's door in de lucht te springen! De volgende dag gingen we naar Angkor Wat bij zonsopgang en deden we vervolgens de grote tour. Na de tour hebben we lekker genoten van zwembad (erg mooi resort). Daarna lekker verwend door een lokale massage wat altijd gelach oplevert. De cambodjaanse dames hebben onze lenigheid getest en we kwamen erachter dat ze groot en blank erg mooi vinden. De handjes van de masseur waren net zo groot als Tan der handpalmen.In de avond zijn we naar de night market geweest en kon Fran het niet laten om het shirt met No tuktuk- No Massage - No Money te kopen. Dit tot grote ergenis maar ook gelach van de honderderden tuktuk haaien, irritante massagevrouwtjes/mannetjes (10 min voor $1) en de verkopers/bedelaars. De laatste dag gingen we naar 2 tempels die ver buiten de stad liggen wat een uur met de tuktuk was. Hierdoor kregen we een goede indruk van de countryside van cambodja. Na lekker gegeten te hebben in de stad en een beetje bij winkeltjes gekeken te hebben gingen we naar vliegveld. We betaalde de tuktuk chauffeur en toen zei hij opeens dat de prijs 65 dollar was!! Dat we het aan iedereen konden vragen dat 35 dollar niet genoeg was. We zaten echt shit wat moeten we hiermee, gaat hij straks allemaal mannetjes erbij halen. Uiteindelijk om gezeik te voorkomen hebben we nog 10 dollar gegeven (enige wat we nog hadden) en zijn toen boos weggelopen. Klaar met cambodja en de oplichters (dure prijzen vergeleken met vietnam) en op naar Thailand.