Jip en Janneke zijn op Avontuur - Reisverslag uit Kuala Besut, Maleisië van Tanja en Frances - WaarBenJij.nu Jip en Janneke zijn op Avontuur - Reisverslag uit Kuala Besut, Maleisië van Tanja en Frances - WaarBenJij.nu

Jip en Janneke zijn op Avontuur

Blijf op de hoogte en volg Tanja en Frances

17 Augustus 2014 | Maleisië, Kuala Besut

Kota Kinabalu:
Vandaag was het zover, de dag met de diepste duik en onze padi halen. We werden weer met het busje opgehaald en naar de haven gebracht. Daar gingen we naar de boot toe en die bracht ons naar het eiland. Alleen de instructeur ging de boot af om een permit te kopen. Er zijn een bepaald aantal permits per dag beschikbaar. Met 1 permit kan 1 persoon duiken rond het eiland. Dit is om het koraal en de vissen te beschermen. Eenmaal ver op het water gingen we onze spullen klaar maken om het water in te gaan. Onze gear was gereed, masker en snorkel op, flippertjes aan en gaaan. Plons, plons en we lagen in het water. Dit zou de duik van 18 meter worden. Het was de bedoeling om langzaam naar beneden te zakken zodat je met je oren kan klaren (je oren laten knappen zodat het drukverschil weer normaal word en je geen pijn aan je oren krijgt). Fran die zakte iets te hard naar beneden en die was al snel bij de bodem maar Tan had meer moeite met klaren. Nadat Tan ook beneden was gingen we zwemmen langs alle mooie koralen en vissen. Het was adembenemend mooi! Je kon ver kijken want het water was helder. Er waren veel verschillende soorten vissen. Allerlei prachtige felle kleuren en natuurlijk weer nemo! We konden mooie filmpjes en foto's maken met de Gopro. Aan het einde van de duik kregen we onze Padi Open Water!

De volgende dag was eindelijk een rustdag. Rustdag betekent de berg op om naar het uitzicht over heel kota kinabalu te kijken. Daarna hebben we nog even geshopt en gewandeld.

Na een dagje stil te hebben gezeten gingen we weer op stap. Vandaag hebben we een tour geboekt. Lekker lui zodat we niks zelf hoeven te regelen. We werden bijna een uur te laat opgehaald omdat het zo hard aan het regenen was, zo hard dat fran maar broodjes moest halen en tan binnen bleef zitten. Toen de bus er aan kwam zat deze natuurlijk vol met chinezen en hun camera's. De tour ging naar k.kinabalu park en de hot springs. In het park gingen we langs allemaal tropische bloemen en zagen we eindelijk orchideen! Iets verderop konden we de grootste bloem te wereld bewonderen die maar een paar keer per jaar groeit, maar om een minuut naar die bloem te kijken met z'n 20en moest je aardig wat geld neerleggen. Deze hebben we dus overgeslagen. Na weer een stuk gereden te hebben kwamen we aan bij de hot springs. Hier volgden we eerst onze tourman. Je kon een soort touwbrug opklimmen en deze ging hoog door de bomen in de jungle. Eerst moesten we een ticket kopen om met je camera foto's te maken. Toen we deze onzinnige uitgave hadden gedaan gingen we de brug op. Je had een heel mooi uitzicht en je zat zeker 25meter hoog in de jungle. Natuurlijk veel foto's gemaakt om waar voor ons geld te krijgen. Eenmaal van de brug af gingen we nog snel langs een waterval om deze te bekijken. Daarna door naar de baden. Je had verschillende soorten. Een bad met warm water, ijskoud water en ook met zwavel (altijd fijn, die eierlucht). Na een uurtje gedobberd te hebben was het weer tijd voor de bus. Terug naar kota kinabalu en lekker eten.

Sapi-island: ( voor de kust van Kota Kinabalu) Een ontspannen dagje naar het eiland stond op het programma. We kunnen natuurlijk niet 2 witjes blijven. Toen we in de haven waren, zagen we japanse kindjes poseren voor de foto. Het is dus echt jong geleerd - oud gedaan, want hierna ging mama ook even poseren. Ons idee was om door de jungle te lopen naar de andere kant van het eiland om te gaan snorkelen. Na veel bergen op met onze slippers ( om dat we te lui waren om onze schoenen mee te nemen) kwamen we op de top van het eiland wat een prachtig uitzicht gaf!! Er was geen hagendis of chinees te bekenen dus konden we lekker saampjes lunchen op een hoge rots. Na de lunch gingen we verder wandelen. Wat heel jammer was, was dat het prive strandje waar we heen wilden helemaal bevuild was met flessen. We gingen snel terug om op het normale strand te gaan liggen en snorkelen. 'S avonds nog een hapje gegeten en snel onze tas inpakken want de volgende ochtend gingen we weer vliegen.

Kota Bharu - Kuala Besut
Omdat we allebei zooo van vroeg opstaan houden hadden we ervoor gekozen om heel vroeg te vliegen en nog vroeger de bus te nemen. Eenmaal op het vliegveld waren er 2 winkels dus we hebben lang kunnen shoppen. Om 10 uur vlogen we naar kota bharu. Dag borneo! We gingen vanaf het vliegveld van kota bharu naar kuala besut met de taxi zodat we de volgende dag met de boot naar de perhentian konden. Omdat iedereen dat plan heeft en weinig mensen in kuala besut verblijven is het maar een dood stadje. Weinig te beleven. Er was alleen een pools meisje die voor ons ging dansen. Is weer eens wat anders.

Perhentian Island
Jaaa vandaag gaan we naar perhentian! 2 mooie eilanden met bounty stranden en glashelder water ( love it) We kozen voor het kleine eiland (kecil) en de boot bracht ons naar coral bay. Dit is het mooie gedeelte en iets minder toeristisch. De boot meerde aan en mensen gingen snel lopen naar de accomodaties om zo snel en goedkoop mogelijk te slapen. Wij kwamen bij een resort met een huisje aan het strand. Dit is maar voor 1 nachtje. We hebben voor de volgende 2 nachtjes een huisje boven het water geregeld. Na het inchecken hebben we onze spullen gedumpt en zijn we een kayak (kano, wat je wilt) gaan huren. Hiermee zijn we naar romantic beach gevaren waar we alleen dachten te zijn. Totdat er een ( pasgetrouwd?) stel aankwam die lekker naakt ging zwemmen. Altijd fijn. Het water was hier nog mooier om te snorkelen dan op Sapi island dus we konden de vissen (gelukkig geen naakte mensen) super goed zien. Al was dit voor fran geen pluspunt want het zorgde voor paar snelle sprintjes naar het strand. Ook waren er meerdere kleuren koraal. Blauw (voor tan), paars, roze, wit, oranje. We zijn nog verder gaan varen en snorkelen en het was overal erg mooi! Na het varen en snorkelen gingen we hapje op het strand eten en regelen dat we de dag erna konden gaan duiken.

Perhentian:
'S nachts werden we wakker omdat onze buren de stoelendans aan het doen waren. Daarna hebben we eindelijk een beetje kunnen uitslapen en zijn wakker geworden met de golven op de achtergrond. Na het uitchecken gingen we bij het andere huisje inchecken (met een nog veeel mooier uitzicht) en gingen we naar de duikschool. Onze duik was om half 1. Even een geschiedenisles:  Meer dan 10 jaar geleden is net buiten de baai een schip gezonken. Dit is van de Sugar company en het word nu het Sugar Wreck genoemd. We waren met nog meer mensen uit verschillende landen en het is altijd leuk om met ze te babbelen. Eenmaal klaar gemaakt gingen we dan het water is. We moesten met onze hand het touw volgen naar beneden toe. Het klaren van Tan der oren ging een stuk beter! Op 7 meter diepte zagen we het schip. En we zagen overal vissen. Fran kreeg het een beetje warm van al die vissen die om der heen aan het zwemmen waren (wederom kleine vissen, wel veel). Al zwemmend kwamen we steeds meer en verschillende soorten vissen tegen. Ook giftige vissen maar daar bleven we goed uit de buurt. Ook zagen we voor we het schip in gingen een haai! (voor Tan) Het was gelukkig een klein haaitje. De locals noemen dit een stomme haai omdat deze niet bijten (pfoeh).  In het wrak was het heel donker en allemaal vissen hadden hier hun thuis van gemaakt.  Ook kwam er geregeld een hele groep vissen langs zwemmen, waardoor Tan even Fran der handje moest vasthouden. Aan het einde van onze duik kwamen we een soort tijgerprint ( a la Roy Donders) vis tegen. Een vis van wel 1 meter groot. Hierna gingen we langzaam naar boven. Wij hebben een duik van 45 minuten gemaakt en waren 17,7 meter diep. Na het duiken gingen we lopen naar de andere kant van het eiland om te zien hoe het daar was. Een stuk toeristischer en iets minder blauw water. We zitten dus op de goede plek. Terug aan onze kant van het eiland hebben we een terrasje gepakt en heerlijk westers gegeten! Mocht ook wel weer eens.

Ter informatie: dit verhaal word geschreven in ons nieuwe huisje. Net zaten we relaxt op het balkon tot er ineens een kakkerlak verscheen. Een hele dikke die kon vliegen (ja kakkerlakken vliegen blijkbaar). Na gegil zijn we naar binnen gevlucht en nu zitten we onder de klamboe (die we overal hebben moeten dicht plakken) . Overal horen we dierengeluiden. We zijn bang voor kleine beestjes... Helden op sokken.

Fijne dag verder! Groetjes jip en janneke

• 18 Augustus 2014 - 16:00

Caroline Mulder:

Meiden , wat een geweldig avontuur !! En zo dapper duiken in de open zee met al zijn bewoners (haha).Zo grappig dat jullie dat allemaal durven maar toch echt heel erg schrikken van een enge kakkerlak. haha. Geniet nog heerlijk samen en maak er verder nog een geweldige tijd van.!!!Zijn ook helemaal niet jaloers op jullie hoor op het mooie bounty eiland.!! Het bruisende regenachtige grijze Huizen is ook erg leuk haha!

Groetjes en liefs Caroline

• 18 Augustus 2014 - 18:47

Edwin:

Hey ladies,

Wederom super leuk om te lezen!..wat een fantastisch avontuur. Marijke krijgt al zin om keertje met jullie in Nederland te gaan duiken. Speel ik wel voor taxi :)
    Have fun!..maar dat komt wel goed.

• 19 Augustus 2014 - 22:39

Najla:

Pannenkoeken zet er foto's bij! Enjoy xx